Spelregelafspraken binnen Het Senioren Netwerk Tilburg - Afdeling Biljarten


Laatst bijgewerkt op: 18-04-2025

Spelregelafspraken

 

                                                                         begin van de partij

 

* De spelers mogen elk 3 minuten inspelen

 

* De speler van de thuisspelende partij begint met inspelen

 

* De thuisspeler begint en speelt met de witte bal

 

     

 

 

 


Laatst bijgewerkt op: 22-04-2025

Situaties, waarbij de speler moet worden afgeteld

* touché:

 

het aanraken van een bal, anders dan met de pommerans (b.v. kleding, hand, keu)

 

* voeten los:

 

Tijdens de afstoot dient de speler met minimaal 1 voet contact te houden met de grond.

 

* verkeerde bal:

 

Indien een speler "dreigt " met de verkeerde bal te gaan spelen, dan wijst de arbiter de speler hierop.

 

Ook de tegenstander mag de speler daarop wijzen.

 

* uitgesprongen bal:

 

De bal verlaat het biljart of huppelt op de rand van het biljart en raakt het houtwerk.

 

De tegenstander gaat opnieuw van acquit.

 

* bewegende bal:

 

Het afstoten van de bal, terwijl nog niet alle ballen geheel tot stilstand zijn gekomen.

 

* biljardé (ook wel genoemd vuile stoot, tram enz.):

 

De speler stoot duidelijk in één stoot twee ballen tegelijk aan,

 

die (bijna) tegen elkaar liggen en hij stoot daarbij vol in de speelbal.

 

Zijn pommerans raakt de speelbal en die raakt tegelijkertijd de 2e bal en duwt die in één beweging mee weg.

 

Vaak is dit ook aan het geluid te horen.

 

Deze regel wordt alleen in overduidelijke gevallen toegepast.

 

* verboden hoek:

 

 Slechts spelers in de 1e klasse spelen met een zgn "verboden hoek "

 

(Zie hiervoor de aparte instructie bij de rubriek Mededelingen).

 


Laatst bijgewerkt op: 22-04-2025

De arbiter beslist

De arbiter volgt de partij aandachtig en beslist over het spelverloop.

 

Als de speler het niet eens is met de genomen beslissing, dan kan hij aan de arbiter

vragen om zijn besluit te heroverwegen.

 

 Het is aan de arbiter of hij zijn beslissing wel of niet wijzigt.

 

Het publiek bemoeit zich niet met genomen beslissingen en de arbiter

 

gaat over genomen beslissingen niet verder in discussie.

 


Laatst bijgewerkt op: 19-04-2025

Het annonceren door de arbiter

Wanneer een beurt van de speler eindigt, kondigt de arbiter het resultaat van die beurt aan.

 

Deze aankondiging begint altijd met het woord ‘noteren’.

 

Dit is een soort waarschuwing voor de schrijver en tevens een sein voor de speler dat diens beurt is afgelopen.

 

 Vervolgens noemt de arbiter het aantal gemaakte caramboles, de naam van de speler en dan nogmaals het aantal.

 

Dit ziet er dus als volgt uit: -noteren -aantal caramboles -naam van de speler -aantal caramboles

 

VOORBEELD: noteren, 3 voor de heer van Geel, 3


Laatst bijgewerkt op: 19-04-2025

Plaats en taken van de arbiter

De arbiter dient zich zo op te stellen, dat hij 2 belangrijke zaken goed kan vaststellen, namelijk:

 

1) Maakt de speler geen fout?

 

2) Wordt een geldige carambole gemaakt?

 

Daarbij dient hij er bij het kiezen van zijn plaats rekening mee te houden dat hij:

 

*de speler niet recht in de ogen kijkt

 

 *niet boven het biljart hangt

 

*niet meer beweegt en zeker niet loopt nadat de speler heeft aangelegd

 

*de speler bij het lopen niet hindert (doe een stap terug om de speler door te laten)

 

*de niet -aan -de -beurt zijnde speler zoveel mogelijk het zicht op het spel laat behouden

 

*geen arbiters of spelers van andere tafels hindert.